سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخبار فناوری

نقد و بررسی آنر 7 ایکس جدید قسمت 1

نقد و بررسی آنر 7 ایکس جدید

آنر 7 ایکس، محصولی میان‌رده با بدنه‌ی فلزی خوش‌ساخت، دوربین دوگانه و نمایشگری با حاشیه‌ی باریک و نسبت تصویر 18:9 است.

وقتی سخن از گوشی‌های اقتصادی و ارزان به میان می‌آید، ناخودآگاه برندهای چینی در ذهن تداعی می‌شوند. شاید بسیاری از کاربران هنوز هم خاطرات بد خود از گوشی‌های چینی در سال‌های قبل از شکوفایی سازندگانشان را فراموش نکرده باشند؛ اما حقیقت این روزهای دنیای موبایل با تصورات این افراد فاصله‌ی بسیاری دارد. چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای دنیا سکوی پرتابی برای سازندگان گوشی در این کشور بود؛ به‌طوری که این سکو راه را برای حضور در بازارهای بزرگ دیگر جهان هموار کرد.

برند آنر به‌عنوان زیرمجموعه‌ی هواوی و  با وجود قدمت نه‌چندان زیاد، به یکی از موفق‌ترین برندهای گوشی هوشمند در بازار تبدیل شده است. قیمت مناسب، طراحی جوان‌پسند و سخت‌افزار قوی اصلی‌ترین ویژگی‌هایی مجذوب‌کننده‌ برای خرید محصولات آنر محسوب می‌شوند. آنر 7 ایکس در واپسین روزهای سال 2017 به‌عنوان جانشین گوشی موفق آنر 66 ایکس وارد بازار شد. یافتن تشابه این گوشی با دیگر میان‌رده‌های انتهای سال هواوی چندان دشوار نیست؛ چینی‌ها باز هم پردازنده‌ی نام‌آشنای کرین 6599، دوربین دوگانه و نمایشگر کشیده‌ی 18 به 9 را برای میان‌رده‌ی خود برگزیده‌اند.

آنر 7 ایکس / Honor 7X

Honor 7X قیمتی کاملا رقابتی دارد و نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی یک گوشی موفق است؛ با این حال همانند دیگر رقبا بدون نقص نیست. برای آگاهی از ویژگی‌های مثبت و نقص‌های آنر 7 ایکس، همراه بررسی زومیت از این میان‌رده‌ی خوش‌قیمت باشید.

مشخصات فنی آنر 7 ایکس
نمایشگر 5.93 اینچی، فول اچ‌دی پلاس
IPS LCD
پردازنده کرین 659، هشت هسته‌ای
4 هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس 2.36 گیگاهرتز + 4 هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز
حافظه‌ی ذخیره‌سازی 32 یا 64 گیگابایت با قابلیت ارتقاء از طریق درگاه MicroSD
حافظه‌ی رم 3 یا 4 گیگابایت
سیستم‌عامل اندروید 7.0 نوقا همراه با نسخه‌ی پنجم EMUI
دوربین اصلی دوربین دوگانه 16 مگاپیکسلی (f/2.2) و 2 مگاپیکسلی، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، فلش LED
دوربین سلفی 8 مگاپیکسل، f/2.0
سیم‌کارت نانوسیم
باتری 3340 میلی‌آمپر ساعت
ابعاد 7.6×75.3×156.5.1 میلی‌‌متر
وزن 165 گرم
حسگر حسگر اثر انگشت، قطب‌نما، ژیروسکوپ، شتاب‌سنج، حسگر نور محیط، حسگر مجاورت

آنر 7 ایکس توسط دفتر هواوی در ایران برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

طراحی

در نگاه اول به آنر 7X هیچ نشانی از طراحی نسل گذشته در آن نخواهید دید؛ این گوشی نسبت به نسل قبل بزرگ‌تر و زیباتر شده است. به ادعای هواوی، آنر 7 ایکس کنونی از بین 28 نمونه‌ی اولیه برگزیده شده و طراحی و ساخت آن 15 ماه زمان برده است. شاید آنر 7 ایکس به اندازه‌ی برادران پرچم‌دارش زیبا و خاص نباشد اما هواوی به‌خوبی از عهده‌ی تولید یک گوشی کم‌حاشیه برآمده و تقریبا 77 درصد از سطح جلوی گوشی نمایشگر آن پوشانده است. نمایشگر بخش عمده‌ای از جلوی گوشی را می‌پوشاند؛ اما نوار سیاه‌رنگ دور نمایشگر نیز در کم به نظر رسیدن حاشیه‌ها مؤثر است؛ چنین نوار سیاه‌رنگی بیشتر در گوشی‌های چینی دیده‌ می‌شود و وجود آن در حالت کلی یک نقص به شمار می‌رود. آنر 7 ایکس با ابعاد 156.5 در 75.3 در 7.6 میلی‌متر، تنها 165 گرم وزن دارد و کیفیت ساخت و استحکام گوشی با توجه برچسب قیمت آن کاملا مناسب است و در بین بهترین‌ها جای می‌گیرد.

آنر 7 ایکس / Honor 7X

بدنه‌ی آنر 7 ایکس از آلومینیوم با پرداخت مات ساخته شده است و فریم و بدنه‌ی پشتی یکپارچه شده‌اند؛ طراحی پشت دستگاه را به دلیل یکپارچگی آن بیشتر از پی اسمارت پسندیدیم. خطوط پلاستیکی آنتن در آنر 7 ایکس را بارها در گوشی‌های دیگر دیده‌ایم؛ اما با این وجود آن‌ها را بهتر از قسمت‌های پلاستیکی جداگانه‌ می‌دانیم. پشت گوشی به‌صورت تخت طراحی شده است و به‌جز در لبه‌ها، انحنای خاصی مشاهده نمی‌شود. آنر 7 ایکس با وجود فلزی بودن چندان لغزنده نیست و به‌راحتی در دست جای می‌گیرد. قاب آلومینیومی تا جلوی گوشی کشیده شده و توسط یک نوار پلاستیکی به شیشه‌ی 2.5D گوریلا گلس (نسخه‌ی نامشخص) متصل شده است؛ با اینکه اتصال مستقیم را گزینه‌ی بهتری می‌دانیم؛ اما کیفیت اتصال دو قسمت در آنر 7 ایکس رضایت‌بخش است. دوربین دوگانه‌ی گوشی همان چینش افقی پی اسمارت را دارد و برآمدگی آن نیز نسبتا زیاد است.

آنر 7 ایکس / Honor 7X

آنر 7 ایکس (سمت چپ) در مقایسه با هواوی پی اسمارت (سمت راست)

گوشی خوش‌ساخت با حاشیه‌های اندک در کنار نمایشگر

هواوی همواره حسگر اثر انگشت خوبی در محصولاتش به کار می‌گیرد و این مسئله تنها به پرچم‌دارانش ختم نمی‌شود. به دلیل محدودیت فضا در جلوی گوشی، هواوی ناچار به استفاده از حسگر در پشت دستگاه شده است. این حسگر محل مناسبی دارد و پیدا کردن آن در پشت گوشی کار دشواری نیست. تنها نکته‌ی منفی این حسگر را می‌توان کوچک بودن حسگر و عمق نسبتا زیاد آن نسبت به بدنه دانست که برای انگشتان بزرگ ممکن است کمی دردسرساز باشد. عملکرد این حسگر کاملا بدون نقص است و کمترین مشکلی از نظر دقت و سرعت در آن مشاهده نمی‌شود؛ هواوی مدعی است که این حسگر تنها به 0.25 ثانیه زمان برای باز کردن قفل گوشی نیاز دارد. هواوی علاوه بر احراز هویت، قابلیت‌های دیگری نیز برای حسگر اثر انگشت گوشی‌های خود در نظر می‌گیرد؛ با سوایپ به سمت بالا و پایین روی حسگر،‌ کاربر صفحه‌ی اعلان‌ها را خواهد دید. همچنین در اپلیکیشن گالر با سوایپ به چپ یا راست می‌توان تصاویر را مرور کرد. از کاربردهای دیگر این حسگر می‌توان به ایفای نقش دکمه شاتر در عکس‌برداری سلفی و خاموش کردن زنگ گوشی اشاره کرد.

آنر 7 ایکس / Honor 7X
آنر 7 ایکس / Honor 7X

کلیدهای تغییر حجم صدا و پاور در لبه‌ی سمت راست گوشی جایگذاری شده‌اند و از کیفیت خوبی برخوردار هستند. لبه‌ی پایینی دستگاه میزبان درگاه میکرو یواس‌بی، خروجی اسپیکر تک کاناله و جک 3.5 میلی‌متری صدا است؛ استفاده از درگاه USB نوع C تصمیم آینده‌نگرانه‌تری محسوب می‌شود. درگاه کارت حافظه و سیم‌کارت در لبه‌ی سمت چپ قرار دارند؛ ولی امکان استفاده هم‌زمان از دو سیم‌کارت و کارت حافظه وجود ندارد. متأسفانه باید گفت آنر 7 ایکس همانند دیگر میان‌رده‌های هواوی، هیچ یک از استانداردهای مقاوت در برابر نفوذ آب و گردوغبار را کسب نکرده است.

نمایشگر

آنر 7 ایکس همانند دیگر میان‌رده‌های جدید هواوی به نمایشگر کشیده‌ی 18 به 9 مجهز شده است؛ نمایشگر 5.93 اینچی استفاده‌شده در آنر 7 ایکس از نوع IPS LCD است و رزولوشن فول اچ‌دی پلاس دارد. با وجود بزرگ‌تر شدن نمایشگر، تراکم پیکسلی آن تغییر محسوسی نسبت به نسل قبل نکرده است و با رقم 407 پیکسل بر اینچ کاملا برای یک گوشی میان‌رده کافی به نظر می‌رسد. تصاویر و متون به لطف این تراکم پیکسلی بسیار شارپ و با جزئیات نمایش داده می‌شوند. همانطور که در بخش طراحی ذکر شد، نوار سیاه‌رنگ آزاردهنده‌ای پیرامون نمایشگر وجود دارد. متأسفانه بر خلاف پی اسمارت،‌ امکات تغییر رزولوشن نمایشگر آنر 7 ایکس وجود ندارد.

آنر 7 ایکس / Honor 7X

برای سنجش روشنایی و کنتراست نمایشگر آنر 7 ایکس آن را در آزمایشگاه زومیت مورد بررسی قرار دادیم. حداکثر روشنایی به‌دست‌آمده در آزمایش ما چندان رضایت‌بخش نبود؛ به‌طوری که روشنایی نزدیک به 300 نیتی نمونه‌ی مورد بررسی ما از نظر روشنایی حرفی برای گفتن در مقابل بهترین‌های این بخش از جمله پی اسمارت نداشت. خوشبختانه رنگ مشکی در این نمایشگر به‌خوبی نمایش داده می‌شود و تفاوتی بین حداکثر روشنایی در حالت دستی و خودکار مشاهده نشد. با وجود روشنایی نه‌چندان بالای نمایشگر، محاسبه‌ی کنتراست Native در آن به رقم قابل قبول 142 منجر می‌شود؛ از نظر عملکرد نمایشگر از نظر روشنایی، شاهد نمونه‌ی مشابه میت 10 لایت هواوی هستیم. برای مقایسه‌ی نتایج تست روشنایی گوشی‌های میان‌رده‌ و پایین‌رده‌ از جدول زیر استفاده کنید:

روشنایی نمایشگرWhite, 0%Black, 100%, ManualWhite, 100%, ManualBlack, 100% AutoWhite, 100%, AutoMax Native Contrast
Honor 7X 2.66 2.04 290 2.09 292 142
P smart 2.43 3.94 522 3.95 522 132
Zenfone Max Plus 6.5 3.58 378 3.23 354 105.6
Xperia XA1 Ultra 23.3 3.95 470 3.96 470 118
Galaxy A8+ 2018 2.53 0 568 0 795
Galaxy A8 2018 2.60 0 570 0 763
Honor 9 2.48 3.87 479 3.87 480 124
Mate 10 lite 2.42 1.92 279 1.92 283 147
Xperia XA1 Plus 32 3.52 432 3.61 443 122
Neffos X1 lite 5.76 4.18 283 4.23 292 67.7
Nova 2 Plus 2.30 3.96 483 4 486 121
Nokia 5 1.9 6.12 565 5.2 567 91.1

حداقل روشنایی همواره یکی از مؤلفه‌های مهم در استفاده از نمایشگر گوشی در محیط‌های تاریک محسوب می‌شود؛ حداقل روشنایی 2.66 نیتی نمایشگر آنر 7 ایکس تقریبا همان چیزی است که در میت 10 لایت،‌ نوا 2 پلاس، پی اسمارت و آنر 9 شاهد آن بازی آنلاین سیندرلا بودیم؛ این عدد رضایت‌بخش در کنار قابلیت «Eye Comfortt» برای فیلتر نور آبی، از خستگی چشم در استفاده از گوشی در محیط تاریک می‌کاهد؛ علاوه بر امکان زمان‌بندی این قابلیت، کاربر به کمک اسلایدر در نظر گرفته‌شده قادر به تغییر قدرت فیلتر نیز خواهد بود. زاویه‌ی دید نمایشگر در روشنایی‌های مختلف در بهترین حالت رضایت‌بخش توصیف می‌شود؛ اما قطعا بهترین عملکرد هواوی به شمار نمی‌رود؛ در نگاه از زوایای نه‌چندان تند، کاهش روشنایی و تغییر رنگ مشهود است. برای بررسی خوانایی نمایشگر زیر نور خورشید آن را در شرایط نوری مختلف مورد بررسی قرار دادیم؛ با وجود روشنایی نه‌چندان بالای نمایشگر، شاهد عملکرد تقریبا رضایت‌بخش آن در اکثر سناریو‌ها بودیم.

آنر 7 ایکس هواوی/huawei honor 7x

نمایشگری با روشنایی نه‌چندان بالا و دقت رنگ رضایت‌بخش

بررسی‌ دقت رنگ نمایشگر آنر 7 ایکس در آزمایشگاه زومیت نشان از عملکرد رضایت‌بخش آن در نمایش رنگ‌های مختلف داشت؛ میانگین خطای 5.6 در نمایش رنگ‌ها در بازار میان‌رده‌ها مناسب است. شایان ذکر است که رنگ قرمز کمترین میزان انحراف از معیار را داشت. سرد بودن رنگ سفید نه‌تنها در نگاه به نمایشگر واضح است، بلکه آزمایش‌ها نیز آن را ثابت می‌کنند؛ البته این موضوع به دلیل وجود اسلایدر تغییر دمای رنگ در گوشی‌های هواوی، قابل اصلاح است. نمایشگر آنر 7 ایکس تقریبا 90 درصد از طیف رنگ sRGB را پوشش می‌دهد؛ در بخش فضای رنگی هرچه عدد به‌دست‌آمده به 100 نزدیک‌تر باشد، گوشی در تولید رنگ توانمند‌تر است.

اسپیکر و قابلیت‌های صوتی

اسپیکر تک کاناله‌ی استفاده‌شده در آنر 7 ایکس نقطه‌ی قوت این محصول نیست؛ اما نقطه‌ی ضعف آن نیز محسوب نمی‌شود. خوشبختانه از نظر حجم صدای خروجی آنر 7 ایکس کاربر را راضی خواهد کرد؛ با این حال بیس تولیدی این اسپیکر همانند بسیاری از گوشی‌های این رده، پایین است. از نظر شفافیت صدا نیز با یک گوشی متوسط روبه‌رو هستیم که حداقل‌های بازار را رعایت کرده است. استفاده از فناوری صدای DTS و Histen از دیگر ویژگی‌های صوتی این گوشی میان‌رده‌ است که با اتصال هدفون در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

آنر 7 ایکس هواوی/huawei honor 7x

چینی‌ها طی همکاری با راینر میلارد، موسیقی‌دان برنده‌ی جایزه‌ی گرمی، افکت‌های بازی آنلاین ماشین صوتی سه‌بعدی Huawei Histen را توسعه‌ داده‌اند. هواوی به لطف فناوری میدان صوتی سه‌بعدی اولترا-واید، برای کاربر امکان لذت‌ بردن از صدای فراگیر مجازی را فراهم می‌کند. به‌ ادعای این شرکت، فناوری Histen با حذف ناهنجاری‌های صدا، تأخیر آن را کاهش می‌دهد و بدین ترتیب، کاربر صدای موسیقی را بسیار نزدیک به خود حس می‌کند. فناوری صوتی انحصاری هواوی با بهینه‌سازی دامنه‌ی فرکانسی، افکت صدای بم و زیر را نیز بهبود می‌دهد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

برخلاف پی اسمارت که با اندروید اوریو و نسخه‌ی هشتم رابط کاربری EMUI عرضه شده، آنر 7 ایکس به‌صورت پیش‌فرض با نسخه‌ی پنجم EMUI و اندروید نوقا وارد بازار شده است. رابط کاربری اختصاصی هواوی فاصله‌ی زیادی با اندروید خالص دارد و تنها بخش‌های معدودی مانند اعلان‌ها شبیه به اندروید 7 طراحی شده‌اند. نسخه‌ی پنجم تغییرات بزرگی نسبت به نسخه‌ی چهارم داشت؛ با این حال تفاوت‌ها بین نسخه‌ی 5.1 و 8.0 چندان زیاد نیست. هواوی برای هماهنگ‌سازی سیستم نام‌گذاری نسخه‌ی اندروید و رابط کاربری خود، از ارائه‌ی نسخه‌ی 6 و 7 خودداری کرده است.

آنر 7 ایکس / Honor 7X

بخش اعلان‌ها زیباتر از از نسخه‌ی چهارم طراحی شده است و شاهد افزایش تعداد آیکون‌ها و کوچک‌تر شدن ابعاد آن‌ها هستیم؛ بخش اعلان‌ها دومرحله‌ای است و با یکبار کشیدن آن، پنج آیکون و اسلایدر تنظیم نور به نمایش درمی‌آید. شاید اضافه شدن App Drawer را بتوان بزرگ‌ترین تغییر نسخه‌ی پنجم نسبت به چهارم دانست. بخش لاک اسکرین گوشی همانند گذشته قابلیت دسترسی سریع به میان‌برهایی مانند ضبط صدا و ماشین حساب دارد؛ برای این کار کافی است پایین صفحه‌ی لاک اسکرین را به سمت بالا سوایپ کنید.

نسخه‌ی پنجم EMUI و جای خالی اندروید اوریو

 

هواوی امکان شخصی‌سازی ترتیب این کلیدهای ناوبری و اضافه‌ کردن کلید چهارمی برای پایین‌ آوردن نوار نوتیفیکیشن جهت دسترسی راحت‌تر به کلید‌های میان‌بر و اعلان‌ها را فراهم کرده است. در کنار کلیدهای ناوبری نرم‌افزاری، چینی‌ها قابلیتی موسوم به Floating Dock نیز در نظر گرفته‌اند که با فعال‌سازی آن، کلید‌های ناوبری، قفل‌ کردن گوشی و میان‌بری برای بستن اپلیکیشن‌های در حال اجرا، در قالب یک داک شناور در لبه‌ی نمایشگر ظاهر می‌شود؛ البته می‌توان این داک را در هر موقعیت از دو لبه‌ی چپ و راست نمایشگر قرار داد.

آنر 7 ایکس هواوی/huawei honor 7x

با توجه به بهره‌گیری میت 10 لایت از نمایشگری با نسبت تصویر 18:9، هواوی قابلیتی موسوم به Full-screen Display را به بخش نمایشگر منوی تنظیمات این گوشی اضافه کرده است که امکان اجرای تمام‌صفحه‌ی اپ‌ها و باز‌ی‌های ناسازگار با نمایشگر کشیده‌ی میت 10 لایت را فراهم می‌کند. ما در بررسی‌های خود با استفاده از این قابلیت، بدون هیچ مشکلی موفق به اجرای تمام‌صفحه‌ی بازی‌هایی نظیر Implosion و Shadow Fight 3 در کنار اپ‌هایی نظیر اسپاتیفای و گیک‌بنچ شدیم. هواوی در نسخه‌ی پنجم رابط کاربری EMUI صفحه‌کلید سفارشی خود را کنار گذاشته و در این نسخه از صفحه‌کلیدهای Gboard گوگل و Swiftkey استفاده کرده است. هواوی ژست‌های Knuckle را نیز به آنر 7 ایکس آورده است؛ این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد با مفصل انگشتان خود فرامین مختلف را اجرا کند. دو بار ضربه با مفصل انگشت از صفحه‌ اسکرین‌شات می‌گیرد و با انجام همین کار با دو انگشت، از نمایشگر ویدیو تهیه می‌شود.

آنر 7 ایکس هواوی/huawei honor 7x

مهم‌ترین و کاربردی‌ترین اپلیکیشنی که در گوشی‌های هواوی شاهد آن هستیم، Phone Manager است. با ورود به این اپ، گوشی شما برای بهینه‌سازی‌های عملکرد،‌ وجود ویروس و مصرف باتری، برنامه‌ها را بررسی می‌کند. با استفاده از قابلیت بلک‌لیست در فون منیجر می‌توان تماس‌ها و پیام‌ها را مسدود کرد؛ علاوه‌ بر این، کاربر قادر است کلیدواژه‌های دلخواه خود را برای مسدود کردن پیام انتخاب کند. فون منیجر لیست طبقه‌بندی‌‌شده‌ای از دسترسی‌ اپ‌ها نیز در اختیار کاربر می‌گذارد. هواوی قابلیت اپ لاک را برای محدود کردن دسترسی دیگران به اپ‌ها در فون منیجر قرار داده است. به زبان ساده‌تر، Phone Manager مجموعه‌ای از قابلیت‌ها را گرد هم آورده است که در بخش تنظیمات گوشی نیز وجود دارند؛ اما این اپلیکیشن با دسته‌بندی مناسب و رابط کاربری زیبا دسترسی به آن‌ها را ساده‌تر کرده است.

آنر 7 ایکس هواوی/huawei honor 7x

عموما قابلیت اسپلیت اسکرین در اندروید را باید در قسمت‌ اپ‌های اخیر اندروید فعال کرد؛ اما در میت 10 لایت برای فعال کردن آن، به لطف قابلیت Knuckle gesture، کافی است مفصل انگشت خود را از یک سمت به سمت دیگر بکشید. همچنین می‌توان با نگاه داشتن مفصل و کشیدن آن به شکل حروف انگلیسی، اپلیکیشن خاصی مثل دوربین را فعال کرد. نکته‌ی جالب در مورد این قابلیت، فعال بودن آن در تمام بخش‌های رابط کاربری و حتی اپ‌ها است. قابلیت جالب دیگری که هواوی به نسخه‌ی پنجم رابط کاربری خود آورده، App Twin است؛ کاربر به کمک این ویژگی می‌تواند در اپ‌هایی مانند فیس‌بوک و تلگرام، هم‌زمان از دو حساب کاربری استفاده کند. این قابلیت در حال حاضر روی لانچرهای دیگر کار نمی‌کند.

دوربین

استفاده از دوربین دوگانه در پرچم‌داران مزیت‌های بیشتری نسبت به گوشی‌های ارزان‌‌تر دارد؛ بنابراین پیش از هر چیز باید به قابلیت‌هایی که دوربین دوم در اختیار کاربر قرار می‌دهد توجه ویژه‌ای داشت. دوربین دوگانه‌ی آنر 7 ایکس به سنسورهای 16 و 2 مگاپیکسلی مجهز شده است که سنسور دوم تنها وظیفه‌ی استخراج اطلاعات عمق تصویر را بر عهده دارد. بر خلاف پرچم‌داران هواوی، دوربین دوم در گوشی‌های میان‌رده‌ی این شرکت زوم اپتیکال، عکاسی سیاه‌و‌سفید و مواردی از این دست را ارائه نمی‌دهد. همانطور که انتظار داشتیم، خبری از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر در آنر 7 ایکس نیست.