سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخبار فناوری

بررسی اچتیسی وان ام 9 (M9): شیک باش!

بررسی اچ‌تی‌سی وان ام 9 (M9): شیک باش!

 

htc-m9-28

بررسی اچ‌تی‌سی وان ام 9 (M9): شیک باش! – ITResan.com – آی‌تی‌رسان

 

زمانی که اچ‌تی‌سی اولین گوشی وان را روانه بازار نمود، کمتر کسی تصور می‌کرد که نسل سوم هم نام وان را با خود یدک بکشد و تنها عدد داخل پرانتز که در ابتدا M7 بود رو به افزایش بگذارد. اما اگر شما سه گوشی وان را که به ترتیب M7 و M8 و M9‌ نام‌گذاری شده‌اند در کنار یکدیگر قرار دهید، شباهت بسیار زیاد در طراحی، جنس بدنه و مشخصات ظاهری سبب می‌شود تا ایمان بیاورید که همگی One‌ هستند!

چندی پیش در کنفرانس جهانی موبایل موسوم به MWC 2015‌ پرچمدار جدید با نام وان M9 معرفی شد و این بار به جای تکیه بر لقب وان، بیشتر بر نام M9 تاکید ویژه‌ای گشت تا همگان بدانند که نام پرچم‌دار بعدی M10 خواهد بود و ظاهرا اچ‌تی‌سی دست بردار One نیست. حال به این بهانه، این گوشی را پیش از آنکه در بسیاری از بازارهای جهانی (و از جمله کشورمان) عرضه شود، به آزمایشگاه آی‌تی‌رسان دعوت کرده تا برای شما یک بررسی تخصصی از این زیباروی فلزی داشته باشیم. پس با ما همراه باشید.

htc-m9-20

طراحی: تکراری دلپذیر

اگر سه نسل از گوشی‌های پرچمدار وان را در کنار یکدیگر قرار دهیم، شباهت این گوشی‌ها به یکدیگر کاملا مشهود است. جایی که زیبایی آن‌ها را بایستی ستود و از سوی دیگر بر تکراری بودن آن‌ها، نالید! جنس بدنه همچون همیشه از آلومینیوم پرداخت شده و لوکس است. با به دست گرفتن M9 حسی از شکیل بودن به شما دست خواهد داد که در کمتر محصول امروزی شاهد آن (حداقل تا این حد) هستیم. M9 با آنکه نسبت به M8 تغییر ظاهری چندانی نداشته اما جنس بدنه‌اش نسبت به گذشته چسبناک‌تر به نظر می‌رسد! البته تصور نکنید که گوشی به دست شما می‌چسبد! اتفاقا در برابر گوشی‌هایی که جنس پلاستیکی دارند، بسیار هم لغزنده است اما از آنجایی‌که هنگام بررسی M8 در سال گذشته، گوشی از دستانم لغزید و پهن زمین شد، به خوبی تفاوت این دو را درک کردم که M9 استعداد کمتری در سقوط دارد، اگرچه هنوز هم یکی از کاندیداهای پرتاب شدن است! البته در این بین، اچ‌تی‌سی یک کار بسیار مفید دیگر نیز کرده و کلید پاور را از بالای دستگاه به سمت راست انتقال داده تا حداقل حفظ توازن برای گوشی راحت‌تر باشد. در بالای این کلید که سطح زبری نیز دارد (برای تشخیص بهتر)، دو دکمه صدا قرار گرفته‌اند و بالاترین قسمت به اسلات ورودی سیم‌کارت اختصاص یافته است. سمت چپ مختص به محل ورودی کارت حافظه است و در پایین گوشی پورت اتصال به کامپیوتر و جک استاندارد 3.5 میلی‌متری جای گرفته‌اند. بخش بالایی M9 هم جزء معدود مکان‌هایی است که از پلاستیک در آن استفاده شده که محل قرارگیری درگاه مادون قرمز و همچنین آنتن دهی اصلی دستگاه است تا به واسطه حضور فلز، مشکلی برای این قسمت مهم به وجود نیاید.

htc-m9-10htc-m9-15htc-m9-14htc-m9-13htc-m9-12

بیایید نگاهی نزدیک‌تر به سایز دستگاه بیندازیم، نمایشگر 5 اینچی M9‌ نسبت به M8 هیچ تفاوتی نداشته، اسپیکرهای بوم ساند در بالا  و پایین نمایشگر همچنان حضور دارند و لوگوی اچ‌تی‌سی در پایین است. با این حال ارتفاع گوشی 2 میلی‌متر کمتر شده است و عرض آن نیز 0.9 میلی‌متر کاهش یافته که چندان مشهود نیست! در زمانه‌ای که همه گوشی‌ها به سمت نازک‌تر شدن می‌روند، اچ‌تی‌سی رویه متفاوتی در پیش گرفته و با 0.2 میلی‌متری افزایش، آن را به 9.6 میلی‌متر رسانده که برای پرچمداران امروزی کمی زیاد به نظر می‌رسد.

htc-m9-18

البته به خاطر شکل خاص دستگاه که حالت انحنا در پشت دارد، متوجه این حد از ضخامت نخواهید شد و M9 را کاملا خوش دست می‌دانید. فلز خوش ساخت و مستحکم هم سبب 157 گرم وزن می‌شود و با آنکه کمی سنگین است اما همچون گردنبند طلایی که هرچه وزنش بیشتر باشد، ارزشش نیز بیشتر می‌شود، این اضافه وزن کسی را ناخرسند نمی‌کند.

رنگ‌بندی هم یکی دیگر از تغییرات در M9 است که بیشتر از هر چیزی سبک آن عوض شده و در عین عجیب بودن، زیباست! در مدلی که ما داشتیم، سطح جلویی ترکیبی از نقره‌ای و طلایی بود. در کناره‌ها، تندی رنگ طلایی بسیار بیشتر شده و در پشت رنگ نقره‌ای جولان می‌داد. این ترکیب رنگ عجیب، باعث می‌شود که گوشی شما خاص و شکیل جلوه کند، پیغامی که اچ‌تی‌سی بیش از هر چیزی در پی انتشار آن است.

نمایشگر: همه چیز پیکسل نیست!

بسیاری از کاربران با دیدن یک نمایشگر 5 اینچی، آن هم با وضوح تصویر فول اچ‌دی، بسیار ناامید شدند، به خصوص وقتی که بدانید پرچمدار دو سال پیش این کمپانی یعنی وان M7 هم از همین نمایشگر فول اچ‌دی بهره می‌گرفت و در واقع تعداد پیکسل‌ها در طی این سالیان ثابت مانده است. اما بگذارید کمی منطقی‌تر به این موضوع نگاه کنیم و صرف عملکرد رقبا، این کار اچ‌تی‌سی را به چالش نکشیم!

شما الان با یک نمایشگر 5 اینچ رو به رو هستید که چگالی پیکسلی آن به رقم 441 می‌?رسد. خب حالا به صفحه نمایش دقیق شوید، آیا پیکسلی می‌بینید؟ خب، شما که گوشی را ندارید! پس ما به جای شما این کار را انجام می‌دهیم و هیچ پیکسلی را نمی‌بینیم، پس حالا چه فرقی می‌کند که تعداد آن را بالاتر ببریم و به QHD و حتی 4K برسانیم؟ همچنان همین کیفیت را خواهیم دید، مگر آنکه عادت داشته باشید با میکروسکوپ به نمایشگر گوشی خودتان نگاه کنید! ضمن اینکه افزایش تعداد پیکسل‌ها موجب بالاتر رفتن مصرف انرژی، افزایش هزینه و فشار بیشتر بر روی سخت‌افزار دستگاه می‌شود، بدون آنکه حاصلی داشته باشد. پس بیایید تا اچ‌تی‌سی را بدین خاطر سرزنش نکنیم!

البته، به این نکته هم باید اشاره کرد که فناوری مورد استفاده همچنان سوپر ال‌سی‌دی 3 است و ای کاش در این قسمت کمی سازنده خلاقیت به خرج می‌داد و بالاخره پس از بیش از دو سال به شماره 4 کوچ می‌کرد! واقعیت این است که کیفیت نمایشگر M9 با M8‌ تفاوت چندانی ندارد. حتی میزان روشنایی، کنتراست و خوانایی در زیر نور خورشید هم مشابه است،‌ اما کیفیت M8 به قدری خوب بوده که همچنان از مشاهده M9 لذت ببرید. در ادامه این گوشی را در کنار G3 قرار دادیم و برایتان چند عکس یادگاری گرفتیم که مشاهده می‌کنید.

htc-m9-26htc-m9-25htc-m9-24htc-m9-27

سخت‌افزار: داغ و قدرتمند

باید M9 را دومین دستگاهی در بین گوشی‌های پرچمدار دانست که پس از G Flex2 از چیپست اسنپدراگون 810 استفاده کرد. یک پردازنده قدرتمند 8 هسته‌ای که همچون مدل‌های اگزینوس سامسونگ از دو دسته 4 تایی بهره می‌گیرد. 4 هسته Cortex A53 با حداکثر فرکانس 1.5 گیگاهرتز و 4 هسته Cortex A57 با حداکثر فرکانس 2 گیگاهرتز که معماری 64 بیتی داشته و واحد گرافیکی Adreno 430 به همراه 3 گیگابایت رم، بار سخت‌افزاری دستگاه را به دوش می‌کشند.

اما یکی از ایراداتی که بر M9 گرفته می‌شد، داغ شدن آن در تست‌ها بود که بسیاری آن را به عملکرد ضعیف اسنپدراگون 810 نسبت می‌دادند، در صورتی‌که چنین مشکلی برای G Flex2 مشاهده نشده بود. به همین خاطر ما آن را تحت چند بنچمارک نسبتا سنگین قرار دادیم تا شرایط کلی دستگاه را بسنجیم. نتیجه حاصله با شایعات مطابقت داشت! دمای M9 به قدری بالا می‌رفت که ما را یاد آتروپات انداخت! وسیله‌ای که در زمستان و با فشردن یک دکمه داغ می‌شد و دستان‌مان را گرم می‌کرد. از آنجایی که گوشی فلزی هم هست، این گرما به سرعت در سراسر آن پخش شده و رسما شما را با یک بخاری همراه رو به رو می‌کند! ناامید شدید؟ کمی صبر داشته باشید! تقریبا در روز پنجمی که گوشی در دست‌مان بود، یک آپدیت 307 مگابایتی برایش عرضه شد و با آنکه بنچمارک‌ها را گرفته بودیم، تصمیم گرفتیم تا مراحل گذشته را بس از آپدیت شدن دوباره امتحان کنیم.

خب فکر می‌کنید نتیجه پس از آپدیت چه شد؟ داغ شدن دستگاه کاهش یافت اما نه به اندازه‌ای که بتوانیم به آن لقب یک کارکرد نرمال را بدهیم و شاید بهتر این باشد که بگوییم M9 دیرتر داغ می‌شود اما مشکل بالا بودن دما همچنان وجود دارد. نکته جالب دیگر، تغییر در نتایج برخی بنچمارک‌ها بود که بسیاری از آن‌ها حتی کاهش یافت و این شائبه را به وجود می‌آورد که این بنچمارک با کاهش فعالیت هسته‌ها تلاش کرده تا به نوعی میزان دما را کنترل کند. در کل بایستی این ایراد را بیشتر از هر چیزی به اسنپدراگون 810 مربوط دانست، امری که سامسونگ بدان اذعان کرده بود و شاید در G Flex2 به خاطر بدنه پلاستیک و فوکوس کمتر بر روی محصول، بدین واضحی دیده نشده بود. معرفی اسنپدراگون 815 توسط کوالکام و گزارشاتی مبنی بر خنک‌تر بودن آن نسبت به 810، باعث می‌شود تا فکر کنیم که از الان بسیاری از سازندگان برای استفاده از این چیپست در گوشی پرچمدار خود برنامه‌ریزی کرده باشند.

حال با هم ببینیم نتایج بنچمارک‌ها چگونه است!

در گام نخست از بنچمارک پی استفاده کردیم که عدد 117 در مقابل‌مان نقش بست اما همچنان دو رقمی نشد تا بتواند رکورد جاودانه‌ای ثبت نماید.