سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخبار فناوری

مایکروسافت در لیست اخلاقیترین شرکتهای جهان برای 5 سال متوالی

مایکروسافت در لیست اخلاقی‌ترین شرکت‌های جهان برای 5 سال متوالی

مایکروسافت همواره شرکتی موفق و پیشگام در فناوری بوده و همیشه جزو محبوب‌ترین کمپانی‌های دنیا به شمار می‌آید. موسسه‌ی Ethisphere هر سال لیستی از شرکت‌های پایبند به قانون و اخلاقی را منتشر می‌کند، مایکروسافت 5 سال متوالی جزو برترین شرکت‌ها از دیدگاه این موسسه است.

به تازگی موسسه‌ی Ethisphere لیست سالانه‌ی مربوط به شرکت‌های اخلاقی دنیا را منتشر کرد. امسال پنجمین سالی است که مایکروسافت در این لیست جایگاه خود را حفظ کرده است. می‌توان گفت این دستاورد بزرگی برای مایکروسافت به حساب می‌آید. این کمپانی همواره در صدر شرکت‌هایی بوده که با تعلیم کارمندان و افراد متخصصی در تکنولوژی، به پیشرفت فناوری در دنیا کمک کرده است.

«Lori Forte Harnick» مدیرکل روابط عمومی مایکروسافت در وبلاگ این کمپانی با ابزار خوشنودی خود و دیگر کارمندان مایکروسافت، گفت:

اعتماد مهم‌ترین عامل برای کسب موفقیت در هر زمنیه‌ای است. ما سخت کار می‌کنیم و همواره در تلاشیم تا اعتماد کمپانی‌ها و شرکای خود را نسبت به مایکروسافت جلب کنیم. ما نسبت به کار صادقانه و قانونی تعهد داریم و این کمپانی سیاست‌های خود را جهت این امر با موفقیت پیاده کرده است. همه‌ی کارمندان نسبت به وظایف تعیین شده برای آن‌ها مسپولیت پذیر هستند؛ این امر در تمام سطوح این سازمان به طور کامل جا افتاده و پرورش داده شده است. ما از این شرایط و موفقیت بسیار خوشنود هستیم. همه‌ی مشتریان و جامعه از مایکروسافت انتظار دارند تا تکنولوژی را پیشرفت داده و ارزش‌های خود را حفظ کند. ما متوجه هستیم که هنوز اموراتی را در پیش داریم که باید به انجام برسد و امیدواریم هرچه زودتر به موفقیت‌های بیشتر دست یابیم.

موسسه‌ی Ethisphere لیست جدید خود را شامل 132 شرکت فعال در 50 زمینه‌ی مختلف و از 21 کشور منتشر کرده است. کمپانی‌های سیسکو، T-Mobile، اینتل، ادوبی، گوگل و دل جزو کمپانی‌های فعال در زمنیه‌ی تکنولوژی هستند که در لیست این موسسه قرار گرفته‌اند.

 



درآمد میلیونی هکرها با گزارش حفرههای امنیتی بازگشت به اخبار IT

درآمد میلیونی هکرها با گزارش حفره‌های امنیتی بازگشت به اخبار IT


«Shashank Kumar» مهندس اسبق سیسکو و متخصص امنیت شبکه، در سال‌های نوجوانی با هک آشنا شد. او در ابتدا جهت سرگرمی و دیفیس «Deface» سایت‌ها را هک می‌کرد. اما حالا پشیمان است، زیرا مطلع شده که در قبال کاری که انجام می‌داد، می‌توانست با گزارش باگ‌ها و آسیب‌پذیری‌ها درآمد داشته باشد. سپس او با فعالیت در «cyberboyindia» توانست 30 هزار دلار درآمد داشته باشد، در واقع این مبلغ حداقل مخارج شهریه‌ی او را جبران می‌کرد. این روزها مبحث امنیت طوری شده است که حتی دانش‌آموز 19 ساله بدون توجه به امتحانات نهایی خود شب‌ها بیدار مانده و به بررسی باگ‌های امنیتی می‌پردازد. سایت‌های بزرگی مانند یاهو، توئیتر، پی‌پال و AT&T در تیررس این گونه افراد قرار گرفته و ممکن است حتی آسیب‌پذیری‌های بزرگی از آن‌ها یافت شود. شاشنک هم جزو افرادی است که در قبال گزارش باگ‌ها پاداشی از قبیل گوشی‌همراه و چک 1.500 دلاری را دریافت کرده است.

او پس از یافتن باگ گوگل در اکانت توئیتر خود این موضوع را منتشر کرد:

 

شاشنک جزو افرادی است که مبحث امنیت و گزارش باگ را گسترش داد. گوگل هفته‌ی پیش اعلام کرد که برنامه‌ی گزارش باگ خود را تغییر داده است. تاکنون کسانی که قصد شرکت در این کنفرانس گزارش باگ را داشتند، باید باگ‌های شناسایی شده را در ماه مارس ثبت می‌کردند، برای شرکت در کنفرانس ثبت نام می‌کردند و اگر همه چیز بر طبق روال پیش می‌رفت، پاداش خود را دریافت می‌کردند. اما گوگل به تازگی امکان انجام تمامی این کارها به صورت از راه دور و در تمامی ماه‌های سال فراهم ساخته است. از این پس هریک از کارشناسان امنیتی که با ایرادی در سیستم عامل کروم رو برو می‌شود، می‌تواند با ثبت آن باگ در برنامه‌ی پاداش برای حفره های گوگل یا VRP، بدون نیاز به هیچ کار اضافی دیگر، انتظار دریافت پاداش خود را داشته باشد.
برای ترغیب هرچه بیشتر کارشناسان امنیتی، گوگل مقدار حداکثر پاداش برای هر فرد را به بی‌نهایت تغییر داده است.

به این معنی که دیگر سقفی برای این افراد وجود ندارد و هرکس می‌تواند برای هر یک از باگ‌هایی که شناسایی کند پاداش دریافت کند. اما این برنامه کمی عجیب به نظر می‌رسد، شاید با این کار گوگل می‌خواهد خود را در عرصه‌ی رقابت نگه دارد. معمولا برنامه‌ی گزارش باگ با پاداش‌های مختلفی همراه است؛ مانند چک‌های چند میلیون دلاری یا حتی تی‌شرت! اما در طول پنج سال اخیر این برنامه بهتر شده است و شامل پاداش‌های میلیونی است. تقریبا تمامی کمپانی‌های فعال در زمینه‌ی تکنولوژی یک نمونه از این برنامه‌ها را دارند و حتی مقدار و مبلغ پاداش‌های خود را نیز افزایش داده‌اند. استارت‌آپ‌های جدیدی مانند Crowdcurity, Bugcrowd, Synack و HackerOne در زمینه‌ی گزارش باگ‌ها به کمپانی‌های بزرگ کمک کرده و به طور قابل توجهی مبلغ پاداشی آسیب‌پذیری‌ها را افزایش می‌دهند. برنامه‌های گزارش باگ فقط مختص کمپانی‌های بزرگ نیست، امروزه با پیشرفت تکنولوژی امنیت هم زیر سئوال می‌رود. به همین دلیل کمپانی چه کوچک باشد و چه بزرگ دارای باگ است.
سلاح جدید در جنگ بی‌پایان

Andrew Pile مدیر ارشد تکنولوژی در Vimeo اخیرا یک برنامه‌ی گزارش باگ را توسط استارت‌آپ HackerOne به اجرا گذاشته و گفت:

حال شرایط فرق کرده و ذهنیت دیگری از امنیت داریم و باید از چنین استارت‌آپ‌هایی کمک بگیریم، زیرا برنامه‌ریزی و شروع چنین برنامه‌ای از صفر، بسیار سخت و دشوار است.

با رشد Vimeo در چند سال اخیر، تعدادی گزارش باگ هم دریافت کرده است، اما به نظر می‌رسد پیل نسبت به پرداخت گزارش‌های باگ‌ها کمی ناراضی به نظر می‌رسد و گفت:

تنها راه تشکر از هکرها و گزارش دهندگان باگ فراهم کردن اکانت رایگان یا تی‌شرت بود، که این روش کارآمد نبوده و افراد متخصص را برای یافتن باگ تشویق و ترغیب نمی‌کرد.

همانند کمپانی‌های بسیاری Vimeo در جلب توجه متخصصان امنیت مشکل دارد، به همین دلیل این مشکل باعث شد تا این شرکت به فکر افراد خبره‌ی دیگری باشد، شاید در این بین متخصصانی هم پیدا می‌شد که نه می‌شناختند و نه اعتمادی نسبت به آن‌ها داشتند، زیرا اغلب این افراد گروهی ناشناس و نوجوان بودند. استارت‌آپ‌های فعال در زمینه‌ی گزارش باگ‌ها به عنوان دلال‌های بازار هستند، زیرا اعتمادی را بین کمپانی‌ها و مشتریان جهت برقراری ارتباط و همکاری ایجاد می‌کنند. بنابراین شرکت‌هایی مثل Vimeo با مراحل اولیه‌ی تعامل با هکر ارتباطی نداشته و فقط مقدار و نوع پاداش را تعیین می‌کنند. پیل با بیان اینکه پرداخت پول به این گونه افراد واقعا می‌توانند زجرآور باشد، زیرا آن‌ها در هر نقطه‌ای از دنیا وجود دارند. استارت‌آپ HackerOne با مدیریت تمامی مراحل قانونی و منطقی، روشی آسان را به کمپانی‌ها فراهم می‌کند.
استارت‌آپ HackerOne در قبال مدیریت و پشتیبانی از مراحل گزارش هر باگ، 20 درصد از مبلغ پرداختی به هکر را دریافت می‌کند.

این سیستم روشی راحت و بی‌دردسر را برای کمپانی‌های بزرگی از جمله یاهو و توئیتر ارائه می‌کند. این شرکت‌ها از کمپانی‌های شخص ثالث مانند استارت‌آپ HackerOne برای مدیریت برنامه‌ی باگ خود استفاده می‌کنند. Bill Gurley یکی از افراد فعال در این استارت‌آپ با بیان اینکه راه‌ کارهای قدیمی دیگر در گزارش باگ‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کارساز نبوده گفته که باید از روشی نوین و کارآمد در این زمینه استفاده کرد. در واقع به جای تعامل مستقیم با هکرها، برنامه‌ی گزارش باگ از طریق استارت‌آپ‌ها راه حل منطقی و بهتری به نظر می‌رسد.
مدیریت افراد سودجو

برای متخصصان امنیت بزرگ‌‌ترین ریسک، صرف کردن ساعات زیادی در یافتن آسیب‌پذیری‌ها و سپس نوشتن گزارشی کامل در خصوص این باگ و تشریح چگونگی رفع و پچ آن‌ها است. افراد حرفه‌ای مانند شاشنک و همکاران او در این زمینه، آسیب پذیری‌هایی که مکررا و به صورت مداوم تکرار می‌شوند را پیدا کرده و درصدد رفع آن‌ها برمی‌آیند؛ می‌توان گفت این افراد زمینه‌ی شناخت این گونه آسیب‌پذیری‌ها و رفع آن‌ها شناخته شده‌اند. 

پیل در خصوص این آسیب‌پذیری‌ها می‌گوید:

اعتماد حرف اول را در این زمینه می‌زند، این گونه افراد ساعات زیادی از شبانه‌روز را صرف پیدا کردن و گزارش مشکلات امنیتی صرف می‌کنند و سپس گزارش آرشیو می‌شود. من تعداد قابل توجهی از گزارشات تکراری را جمع کرده‌ام که متاسفانه فقط برای نفر اولی که باگ را گزارش می‌دهد، پاداش را پرداخت خواهیم کرد.

نکته‌ی قابل توجه این است که افراد بسیاری که در زمینه‌ی امنیت مشغول هستند، کار یافتن و گزارش باگ را انجام می‌دهند. ماهیت ماجرا این است برخی مواقع این شرایط حتی بصورت ماهیانه هم برای متخصصان امنیت به صرفه نبوده و مشکل ساز می‌شود. بیشتر این افراد کار گزارش باگ را به صورت سرگرمی و فقط از روی علاقه و بصورت پاره وقت انجام می‌دهند. البته در نظرسنجی که انجام شده برخی از هکرها اعلام کرده‌اند که در قبال گزارش باگ مهمی، مبلغ هنگفتی را نیز دریافت کرده‌اند.

اندرو یکی از هکرهای معروف روسی در این خصوص گفت:

برنامه‌ی باگ مانند بازی آنلاین پوکر است. ممکن است خوش شانس باشید و پاداش بزرگی را دریافت کنید، اما در مقابل شاید خوش شانس نبوده و زمان زیادی را صرف یافتن باگ کرده باشید و در نهایت هیچ پاداشی را دریافت نکنید.

در کشورهایی مانند هند و پاکستان افراد نوجوان بسیاری وجود دارند که در زمینه‌ی امنیت فعال هستند، در واقع می‌توان از انرژی و استعداد این گونه افراد در برنامه‌ی گزارش باگ استفاده کرد. شاید در بین افرادی نیز باشد که سودجو بوده و صرفا از گزارشات متخصصان امنیت دیگری سوءاستفاده می‌کنند.

دنیل لوشمینان یکی از افرادی است که باگ اپلیکیشن Trello را پیدا کرده، می‌گوید:

با بررسی گزارشات باگ‌های این سایت، برخی افراد سودجو هم مشاهده شده‌اند، این دسته افراد با فریب متخصصان امنیت درصدد به دست آوردن گزارش آسیب‌پذیری‌های آن‌ها هستند و ادعا می‌کنند که در مقابل ارائه‌ی آسیب‌پذیری‌های سایت‌های بزرگ پاداش بزرگ نیز دریافت خواهید کرد. در هفته‌ی اول انتشار برنامه‌باگ Trello، تعداد 200 گزارش را دریافت کردیم که تنها 10 مورد آن‌ها واقعی بودند.

به دلیل این دسته از مشکلات، استارت‌آپ Synack از یک مدل متفاوت و بسته استفاده می‌کند؛ در واقع این استارت‌آپ از بهترین روش ممکن استفاده می‌کند. Synack توسط تعدادی از افراد فعال در NSA به وجود آمده که سال‌هایی طولانی را صرف یافتن و گزارش آسیب‌پذیری‌های مراکز دولتی کرده‌اند. جی کاپلان بنیانگذار این استارت‌آپ گفته که از رویکردی متفاوت برای ارائه دهندگان برنامه‌ی گزارش باگ استفاده می‌کنند. او همچنین گفت که ممکن است برخی افراد حتی با 50 دلار افراد متخصص در این زمینه را فریب دهند. کمپانی‌هایی که از استارت‌آپ Synack استفاده می‌کنند، مبلغی را به هکرها پرداخت نمی‌کنند، اما در عوض خدمات رایگان دیگری را برای این گونه افراد فراهم می‌کنند. این استارت‌آپ در ابتدا امتحانی را از هکرها می‌گیرد و اگر در این تست مورد قبول واقع شوند، به لیستی مجزا و خاص اضافه خواهند شد. سپس این افراد را در برنامه‌ی گزارش باگ ثبت‌نام می‌کند و بعدها از آن‌ها برای گزارش آسیب‌پذیری‌های کمپانی‌های غیر تکنولو‌‌ژی استفاده می‌کند.
اجتناب از مقاومت

الکس رایس مدیر سابق برنامه‌ی امنیت فیسبوک و مدیر ارشد فنی در استارت‌آپ HackerOne گفت:

بیشتر هکرها راه رسمی و قانونی را در بازار سیاه برای فعالیت در زمینه‌ی گزارش باگ انتخاب می‌کنند، حتی اگر مبالغ کم باشند. برای فروش محصولی در بازار سیاهُ حتما باید آن را ایمن کنید. به همین دلیل ممکن است این کار ماه‌ها طول بکشد اما در نهایت به آن محصول قدرت و توانایی خواهید بخشید. بیشتر افراد مهارت‌های نرم‌افزاری را دارند اما به قصد خرابکاری کاری را انجام نمی‌دهند.

برخی کارشناسان فعال در زمینه فناوری، امنیت و ایمنی کار و برنامه‌ی باگ را در اولویت اول می‌دانند. به عقیده‌ی Ilia Kolochenko بنیانگذار شرکت امنیتی High-Tech Bridge، برخی کمپانی‌ها تصور می‌کنند اگر برنامه‌ی گزارش باگ خود را به صورت عمومی منتشر کنند، بازخوردهای خوبی را هم دریافت خواهند کرد؛ اما شرایط کمی فرق می‌کند. زیرا این کار به ضرر خود کمپانی تمام خواهد شد. او از مثال هکری استفاده کرد که باگ تکراری را گزارش کرده است. در این مثال هکر سودجود بوده و در گزارش خود اعلام می‌کند که اگر گزارش باگ مورد قبول واقع نشود، روال کار را تغییر داده و از باگ‌ها بهره‌برداری خواهد کرد یا این آسیب‌پذیری را به افراد متخصص، مدیر ارشد که مبالغ بیشتری پرداخت کنند خواهند داد. 

گاس آنانیوس یکی از افراد فعالی بود که در برنامه‌ی گزارش باگ پی‌پال کمک کرده و حال در استارت‌آپ Synack مشغول است. به عقیده‌ی وی باید به هکرهایی که مبالغ کمی را در قبال گزارش باگ دریافت می‌کنند، توجه بیشتری شود. زیرا ترغیب و تشویق بیشتر آن‌ها باعث می‌شود علم هکینگ خود را گسترش داده و به برنامه‌ی گزارش باگ کمپانی‌های بزرگ کمک کنند. در غیر این صورت ممکن است باگ‌های مهم را انتشار کرده و امنیت کمپانی‌ها را به خظر بیندازند. به همین دلیل شرکت‌هایی که تهدیداتی را از سوی هکرها دریافت می‌کنند، زمان بسیاری را نیز برای سر و کله زدن با آسیب‌پذیری‌ها صرف خواهند کرد، در نتیجه نه تنها وصله‌ی امنیتی برای باگ‌ها ارائه نخواهد شد، بلکه آسیب‌پذیری‌های مهم سیستم در معرض حملات سایبری نیز قرار خواهند گرفت. باید کمپانی‌ها در ازای دریافت گزارش جدیدی که تکراری نیست، پاداش خاص و بزرگی را برای هکرها در نظر بگیرند. در این صورت رقابت نیز بیشتر شده و آسیب‌پذیری‌های زیادی نیز از سیستم پیدا خواهند شد. با رفع این باگ‌ها سیستم به طور کامل ایمن خواهد شد. اگر این چرخه به طور مکرر انجام شود، می‌توان گفت تمامی کمپانی‌های بزرگ امنیت خود را به نوعی افزایش خواهند داد. البته در این بین ممکن است باگ‌هایی آشکار شوند که خصوصی بوده و شاید هکر قصد گزارش آن را ندارد؛ در این حالت چندین احتمال وجود دارد. این باگ‌ به یک کمپانی دیگری که در زمینه‌ی امنیت فعال است گزارش خواهد شد و آن‌ها در ازای ارائه‌ی آن به برنامه‌ی گزارش باگ پول هنگفتی را در یافت خواهند کرد، یا اینکه خود هکر در قالب فردی ناشناس به بهره‌برداری این آسیب‌پذیری مشغول خواهد شد.
ساختن بهترین راه در بدترین شرایط

برخی متخصصان امنیت که سال‌ها در زمینه‌ی برنامه‌ی گزارش باگ مشغول بودند، راه خود را تغییر داده‌اند.

دن کامینسکی یکی از متخصصان امنیت در این خصوص می‌گوید:

من همیشه نگران بودم که چنین برنامه‌های گزارش باگ به وجود خواهد آمد و افراد سودجوی بسیاری باگ‌های خطرناکی را بدون اینکه گزارش کنند از آن‌ها سوءاستفاده خواهند کرد یا اینکه بدون گزارش کردن تقاضای پول هنگفتی را از کمپانی‌ها داشته باشند. ای کمپانی‌‌ها هم در عوض زمان زیادی را برای این نوع باگ‌ها و با این افراد تلف خواهد کرد؛ در آخر این باگ‌ها بدون اینکه وصله‌ی امنیتی برای آن‌ها ارائه شود بهره برداری خواهند شد.

اما در حال حاضر افراد متخصصی هم وجود دارد که استعدادهای بسیاری در گزارش باگ دارند. در مقابل افرادی هم وجود دارند که گزارش باگ را در زمینه ی امنیت سیستم ها بسیار مهم نمی‌داند. این دسته از افراد راه‌های دیگری را برای افزایش سیستم دارند. به عنوان مثال تیمی که کمپانی سونی را هک کردند، جزو این دسته از گروه قرار دارند. در واقع کمپانی سونی در هیچ برنامه‌ی گزارش باگ شرکت نکرده بود، اما چون در شرایط بدی قرار داشت افراد مخصص و البته سودجویی این شرکت را هک کردند. به همین دلیل لزوما بیشتر هک‌ها بر مبنای آسیب‌پذیری نیست و از طریق مهندسی اجتماعی صورت می‌پذیرد. حتی ممکن است در این روش برنامه و نرم‌افزارهای مخربی به کمپانی و کاربران داده شوند، در نتیجه سیستم آسیب‌پذیر شده و در معرض حمله قرار می‌گیرد. حتی بنیانگذاران این استارت‌آپ‌ها نیز از آن‌ها به عنوان جادوی حل مشکلات امنیتی یاد نمی‌کنند. با اینکه می‌توان آن‌ها را راه‌حل مناسب و قانونی برای رفع آسیب‌پذیری‌ها دانست.

جیکوب هانسن بنیانگذار و مدیرعامل Crowdcurity گفت:

نمی‌توان گفت زمانی که برنامه‌ی گزارش باگ اجرا می‌شود پس حتما امنیت سیستم نیز برقرار شده است؛ این تنها یک گزینه برای شروع رفع آسیب‌پذیری‌ها است. شما نیاز به بررسی و مرور کد، منایع سخت‌افزاری و آموش کارکنان خواهید داشت.

با مطالعات انجام شده در مرورگرهای کروم و فایرفاکس، این نتیجه به دست آمد که برنامه‌ی گزارش باگ اجرا شده بر روی این مرورگرها بسیار ارزان‌تر از استخدام یک متخصص امنیت است. امروزه بیشتر موسسه و سازمان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌های دیگری نیز برای برقراری امنیت سیستم وجود دارد. استارت‌آپ‌ها فقط یکی از این راه‌کارها است. در غیر اینصورت باید از تیمی متخصص و کامل برای برقراری امنیت و ارائه‌ی وصله‌های 


چاپگر سه بعدی و تهیهی میان وعدهای جالب بازگشت به اخبار IT

چاپگر سه بعدی و تهیه‌ی میان وعده‌ای جالب بازگشت به اخبار IT

بعد از تولید انواع لوازم پزشکی، ماشین آلات، خانه و البته منقار برای پرندگان زخمی، چاپگر سه بعدی این بار به سراغ تهیه‌ی میان وعده‌ای جالب آمده که به صورت کاملاً طبیعی و تازه سرو می‌شود.

Edible Growth، عنوان پروژه‌ی در حال پیشرفتی است که توسط کلوئه راتزروِلد (Chloe Rutzerveld) طراح مفهومی مواد غذایی ساکن آیندهوون، ارائه شده است. این پروژه در اصل حاصل تلفیق سه مقوله‌ی غذا، باغبانی و البته تکنولوژی چاپگر سه بعدی است.

Edible Growth که محصول چاپگر سه بعدی است ، بیشتر به عنوان فرمی از مواد غذایی تکنولوژیکی معرفی شده که طراح با ارائه‌ی آن در صدد رفع مشکلات مرتبط با تولید اسنک‌های طبیعی و البته خوش مزه با استفاده از چاپگرهای سه بعدی بوده است. این خانم که این پروژه را در راستای هدف خود به عنوان "غذایی برای تفکر" ارائه نموده، عنوان کرده که ایده‌ی اصلی کار در راستای بیان این حقیقت است که مواد غذایی محصول تکنولوژی لزوماً ناسالم، غیر طبیعی و البته بد طعم و مزه نیستند.

 

هدف از ارائه‌ی این ماده‌ی غذایی جدید اثبات این نکته است که علیرغم استفاده از تکنولوژی در فرآیند تولید آن، غذایی سالم، طبیعی و البته دارای طعمی قابل تحمل است. نسل جدیدی از مواد غذایی که در روند تولید آنها گلچینی از جنبه‌های مهم طبیعت، علم، تکنولوژی و طراحی مد نظر قرار داشته است و البته حاصل کار نیز به خوبی این هماهنگی و پیوستگی را نشان می‌دهد.

در این طرح روند رشد طبیعی گیاه به خوبی نشان داده شده است، در عین حال با تقویت طعم و ساختار و نیز استفاده‌ی هوشمندانه از فرآیندها و ساز و کارهای طبیعی همچون تخمیر و فتوسنتز، می‌توان نتیجه‌ی قابل قبولی را برای آن متصوّر بود.

این ایده که هنوز در حد یک طرح مفهومی است بر مبنای چاپ یک قالب بیرونی ساخته شده از خمیر، بنیان گذاشته شده است. راتزرولد برای نمونه‌ی اولیه خود از آردی مخصوص استفاده کرده، ولی برای نمونه‌های بعدی می‌توان از خمیر پیتزا نیز استفاده نمود. این قالب با خاک خوراکی ساخته شده از آگار پر می‌شود، خاکی که با دانه‌های مختلف، اسپور قارچ و البته مخمر مخلوط شده است. تنها چند روز زمان کافی است تا قارچ و دیگر دانه‌ها شروع به جوانه زدن کرده و کم کم از حفره‌های تعبیه شده در این قالب خارج شوند. به گفته‌ی طراح، ظرف مدت پنج روز عملیات جوانه زدن و رشد و نمو دانه‌ها انجام شده و مخمر موجود، خاک خوراکی را به صورت مایع درمی‌آورد.

علاوه بر آنکه طعم، بو و شکل و ظاهر این اسنک به مرور زمان تغییر می‌کند، این مصرف کننده است که تصمیم می‌گیرد چه زمانی آن را میل کند. بدین صورت زمانی که این میان وعده را در دهان خود بگذارد، طعم جوانه‌ها و قارچ را به صورت کاملاً تازه و طبیعی حس خواهد کرد.

 

هدف اصلی از ارائه‌ی چنین طرح‌هایی کاهش اتلاف وقت و انرژی است، اما در عین نیم نگاهی نیز به تهیه‌ی مواد خوراکی سالمی دارد که ما را به تفکر وادارند، تفکر پیرامون آن چه که وارد بدن خود می‌کنیم. به علاوه حق انتخاب به مصرف کننده، دیگر وجه مثبت این طرح است. اینکه چه زمانی این ماده‌ی غذایی مصرف شود، و به علاوه شکل ظرف و میزان رشد گیاهان و قارچ نیز بسته به میل افراد تغییر می‌کند.

همانگونه که اشاره شد این طرح مفهومی بوده و هنوز نیازمند چندین سال زمان برای تحقیقات و بررسی‌های بیشتر پیرامون فناوری چاپگر سه بعدی و البته مباحث مرتبط با سلامت مواد غذایی است. اما صرفنظر از تمامی این مراحل، دست کم به نظر می‌رسد این طرح ارزش امتحان شدن را به عنوان پدیده‌ای نوظهور و جالب توجه در منازل دارد.

قرار است این طرح جالب توجه در مورد غذاهای آینده، در چندین نمایشگاه و موزه در کشورهای هلند و آلمان به نمایش گذارده شود.

 

گردآوری: داده پردازی فراتک (


دیسک 500 گیگابایتی ساخته شد

دیسک 500 گیگابایتی ساخته شد

دیسکی که می‌تواند 500 گیگابایت اطلاعات را که معادل صد DVD است ذخیره کند، در جدیدترین موفقیت در فن‌آوری ذخیره‌سازی اپتیکال، از سوی جنرال الکتریک رونمایی شد. 

به گزارش خبرگزاری بخش خبر شبکه فناوری اطلاعات ایران از سایت پارسیک، این دیسک هولگرافیک که به اندازه دیسک‌های DVD موجود است برای صنعت آرشیو در نظر گرفته شده است اما جنرال الکتریک معتقد است می‌تواند در بازار مصرف کنندگان و پلیرهای خانگی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. 

دیسک‌های بلوری که برای ذخیره فیلم‌های کیفیت بالا و بازی‌ها مورد استفاده هستند در حال حاضر قادر به نگه‌داری 25 و 50 گیگابایت اطلاعات هستند. 

دیسک‌های هولوگرافیک می‌توانند بیش‌تر از دیسک‌های DVD یا بلوری اطلاعات ذخیره کنند زیرا آن‌ها این اطلاعات را به جای این که برروی سطح دیسک قرار دهد به صورت سه بعدی برروی دیسک ضبط می‌کند. 

بر اساس این گزارش، جنرال الکتریک بیش از شش سال برروی فن‌آوری ذخیره‌سازی هولوگرافیک کار کرده و هدف نهایی آن ساخت دیسک‌های هولوگرافیک با بیش از یک ترابایت یا هزار گیگابایت ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات است.


سیستم عامل ملی کره شمالی را با نام Red Star 3 ببینید

سیستم عامل ملی کره شمالی را با نام Red Star 3 ببینید

همه دنیا می‌دانند که دسترسی به ارتباطات آزاد و فارغ از کنترل شدید حکومتی در کره شمالی، تقریبا‌ غیر ممکن است‌. استفاده از اینترنت و موبایل در این کشور با شرایط بسیار ویژه‌ای امکان‌پذیر است و داشتن رایانه برای هر فردی میسر نیست؛ اما اگر کسی رایانه‌ای داشته باشد، باید از سیستم عامل ملی این کشور با نام Red Star 3 استفاده کند.

وقتی کارمند سابق گوگل با نام «ویل اسکات» این فرصت را داشت تا از نزدیک دانشگاه علم و تکنولوژی پیونگ یانگ را ببیند، یک نسخه از سیستم عامل ملی کره شمالی را با نام Red Star 3 خریداری کرد و با خود به ایالات متحده برد. 

در مورد این سیستم عامل اطلاعات عمومی اندکی وجود دارد. تا پیش از طراحی این سیستم عامل، کره شمالی از ویندوز استفاده می‌کرد، ولی اکنون مدتی است رایانه‌های این کشور به Red Star 3 که بسیار شبیه ‌سیستم عامل دسکتاپ اپل یعنی Mac OS X است، مجهز شده‌اند. 

نشریه بیزینس اینسایدر با انتشار تصاویری از این سیستم عامل، ویژگی‌های آن را به نمایش گذاشته است. 

این صفحه اولی است که در هنگام بوت این سیستم عامل با آن روبه‌رو می‌شوید.
رد استار

وقتی Red Star 3 را نصب کردید، از شما می‌خواهد ‌شهری ‌برای تعیین منطقه زمانی خود انتخاب کنید. جالب این است که سئول، پایتخت کره جنوبی در میان گزینه‌ها وجود ندارد!

 رد استار1

و صفحه ورود به سیستم عامل یا Log In:

رد استار3

 

وقتی وارد محیط سیستم عامل می‌شوید، متوجه این نکته می‌‌شوید که این محیط بسیار شبیه ‌سیستم عامل Mac OS X است. گفته می‌شود ‌نسخه‌های قبلی این سیستم عامل، شباهت زیادی به ویندوز XP داشته، ولی از هنگامی که کیم جونگ اون در سال 2013 در دفتر کار خود با یک iMac کار کرده است، خواسته تا محیط Red Star شبیه ‌محیط سیستم عامل اپل باشد.

رداستار4

 

واژه پرداز این سیستم عامل برای تایپ متون به شکل زیر است.

رداستار 5

و مرورگر آن که نام Naenara بر آن گذاشته شده، نسخه ای به شدت تغییر یافته از موزیلا فایرفاکس است.
رداستار6

باید اشاره کرد که این سیستم عامل، مبتنی بر کرنل لینوکس بوده و از KDE نسخه 3 استفاده می‌کند. طراحی نسخه اول این سیستم عامل در سال 2002 شروع شده و در تابستان 2013 نسخه 3 آن در دسترس کاربران قرار گرفته است.

به نقل از تابناک


وانپلاس وان بدون دعوتنامه قابل خریداری خواهد بود

وان‌پلاس وان بدون دعوت‌نامه قابل خریداری خواهد بود


clip_image001[4]

تحلیل داده - طبق اعلام شرکت وان‌پلاس، پرچمدار کنونی این شرکت از امروز بدون نیاز به دعوت نامه قابل خریداری خواهد بود. 

علیرغم انتظاراتی که برای معرفی پرچمدار جدید «وان‌پلاس» (OnePlus) وجود داشت، دیروز این شرکت چینی با دو خبر ویژه به جمع طرفداران خود آمد. 
گوشی وان‌پلاس وان 200 دلاری تا دیروز تنها با دعوت نامه به فروش می‌رسید، اما حالا طبق اعلام جدید، برای خرید پرچمدار وان‌پلاس وان نیازی به دعوت نامه نخواهد بود. اتخاذ سیاست فروش با دعوت نامه، علاوه بر بهره برداری تبلیغاتی بالایی که برای وان‌پلاس داشت، سبب ایجاد تعادل میان نیازهای بازار و تولید اسمارت فون ها نیز شد. حال به نظر می‌رسد این سیاست حداقل در مورد پرچمدار کنونی وان‌پلاس به پایان راه خود رسیده است.

این شرکت خبر مهمی دیگری نیز برای طرفداران خود داشت. وان‌پلاس اعلام کرد که وان‌پلاس 2 در حال تولید است و فروش آن در سه‌ماهه سوم سال آغاز خواهد شد. با وجود حذف محدودیت دعوت نامه برای خرید وان‌پلاس وان، نسل بعدی این گوشی کماکان با دعوت نامه قابل خریداری خواهد بود.

وان‌پلاس توانست در سال گذشته و با وجود محدودیت‌هایی که وجود داشت، یک میلیون گوشی هوشمند به فروش برساند که رکورد قابل قبولی به نظر می‌رسد. این شرکت جوان چینی مانند شیائومی توجه بازارهای غیرچینی را برانگیخته که عمده دلیل آن نیز علاوه بر قیمت بسیار پایین، حضور اندروید با رابط کاربری سیانوژن بوده است.

البته وان‌پلاس در اوایل سال جاری همکاری خود را با سیانوژن قطع کرد، اما رابط کاربری اختصاصی وان‌پلاس موسوم به OxygenOS همچنان رنگ و بوی سیانوژن را حفظ کرده است.


گوشی خود را به کمک گوگل پیدا کنید

گوشی خود را به کمک گوگل پیدا کنید


clip_image001[10]

تحلیل داده – گوگل اخیرا سرویس جدیدی را ارائه کرده که با استفاده از آن می‌توان به‌راحتی محل گوشی‌هوشمند اندرویدی را پیدا کرد. برای یافتن گوشی‌هوشمند روی نقشه تنها کافی است تا از طریق مرورگری که با استفاده از آن به حساب کاربری گوگل خود وارد شده‌اید، عبارت Find My Phone را وارد کنید.

در صورتی که گوشی‌هوشمند اندرویدی خود را گم کرده باشید، می‌توانید با استفاده از سرویس جدید گوگل، به‌راحتی محل آن را پیدا کرده و حتی صدای گوشی خود را در بیاورید. ضمنا اگر اطلاعات حساسی را روی گوشی‌هوشمند خود در اختیار دارید و نمی‌خواهید این اطلاعات به دست شخص دیگری بیافتد، می‌توانید به راحتی گوشی‌هوشمندتان را قفل کنید. ضمنا این سرویس محل گوشی را نیز روی نقشه برای شما نمایش می‌دهد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که کل فرآیند یافتن گوشی کمی زمان بر است. گوگل این ویژگی را از طریق ادغام کردن قابلیت امنیتی مورد نظر با سرویس جستجویش در اختیار کاربران قرار داده است.

البته باید به این نکته اشاره کرد که دسترسی به گوشی‌هوشمند از طریق مرورگری که کاربران از طریق آن وارد حساب کاربری خود شده‌اند، تا حدودی حریم خصوصی کاربران را به خطر می‌اندازد.

 


واتس اپ در آستانه رسیدن به یک میلیارد کاربر !

واتس اپ در آستانه رسیدن به یک میلیارد کاربر !

 

 

clip_image001[6]

تحلیل داده – واتس اپ یکی از بهترین اپلیکیشن چت‌وگفتگو برای تلفن‌های همراه است که این روزها با استقبال بسیاری خوبی از سوی کاربران مواجه شده تا جایی که مدیر اجرایی اپلیکیشن WhatsApp، آقای Jan Koum اعلام کرده این اپلیکیشن هم اکنون بیش از 800 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد و تعداد کاربران با رشد 33 درصدی از آگوست سال گذشته روبه‌رو شده است که این میزان تا پایان سال جاری، می‌تواند به بیش از یک میلیارد برسد.

اندکی پس از اینکه فیس بوک واتس اپ را با مبلغ میلیارد دلار خریداری کرد ، مدیر عامل و موسس فیس بوک ، مارک زاکربرگ در یک مصاحبه اعلام کرد که می خواهد با اضافه کردن این اپلیکیشن به مجموعه‌ی خود، تعداد کاربران آن را به 1 میلیارد برساند.اکنون به نظر می رسد این هدف وی در حال تحقق یافتن است.

اما این نرم‌افزار محبوب چت‌وگفتگو که توانایی ارسال فایل و متن را در خود دارد، به تازگی قابلیت تماس صوتی نیز به نسخه‌ی اندروید آن اضافه شده که مدیران اعلام نموده‌اند، این قابلیت در نسخه‌های iOS و ویندوزفونی نیز قرار خواهد گرفت. تصویر جدیدی از این اپلیکیشن لو رفته که عبارت‌های مختلف نسخه‌ی ویندوزفونی این نرم‌‌افزار را نشان می‌دهد و کلماتی همچون Answer به معنی پاسخ‌دادن، Incoming Call به معنی تماس‌ دریافتی و …، مهر تاییدی بر این موضوع می‌باشد.

 


نوکیا به دنیای گوشی های هوشمند برمی گردد

نوکیا به دنیای گوشی های هوشمند برمی گردد


clip_image001[8]

تحلیل داده  – خبری خوب برای علاقمندان و طرفداران نوکیا اینکه این برند معتبر و محبوب تصمیم دارد تا بار دیگر به دنیای گوشی های هوشمند برگردد. نوکیا سال ها با تولید گوشی موبایل و عرضه آن به نقاط مختلف دنیا بزرگترین برند بازار این محصولات لقب گرفته بود.

نوکیا، سال های طولانی به عنوان معتبرترین برند دنیای گوشی های هوشمند طرفداران بسیاری را با خود همراه ساخت. اما با ظهور قدرت های جدید رفته رفته جایگاهش در بازار موبایل کمرنگ تر شد تا جاییکه خبر از ورشکستگی و تصمیم برای فروش آن مطرح شد. پیشنهادات مختلف برای خرید این شرکت در میان ناباوری طرفداران مطرح شد و در نهایت به بزرگترین شرکت نرم افزاری دنیا یعنی مایکروسافت واگذار شد.بعد از گذشت یک سال از واگذاری رسمی نوکیا به مایکروسافت حالا خبرها از احتمال بازگشت این برند به دنیای گوشی ها حکایت می کنند. بر اساس گزارش سایت ری‌کد، نوکیا در حال تصمیم‌گیری برای ورود به بازار مصرفی گوشی‌های موبایل در زمان کوتاهی مانند یکسال بوده و دو منبع نزدیک به این شرکت، نقشه‌های آنها را به‌طور مختصر اعلام کرده‌اند. هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که این شرکت فنلاندی چگونه قصد بازگشت دارد اما براساس قرارداد بین آنها و مایکروسافت، نوکیا حق استفاده از برند نوکیا در گوشی‌های موبایل را تا سه‌ماهه چهارم سال 2016 ندارد.

نوکیا با وجود این محدودیت یک تبلت اندرویدی با نام  آیپد مینی طرحی و روانه بازارها کرده است. اما این قرارداد باعث می‌شود تا نوکیا مدتی دیگر را نیز به ناچار صبر کند. مایکروسافت در حال حاضر سعی می‌کند از برند نوکیا بر روی گوشی‌های لومیای خود استفاده نکند، اما در گوشی‌های ارزان قیمت از این نام بهره خواهد برد.نوکیا به دنیای گوشی های هوشمند برمی گردد

clip_image002

هر نوع گوشی که نوکیا آن را در سر می‌پروراند احتمالا به شیوه‌ای مشابه با آنچه در عرضه تبلت N1 نوکیا ارائه شده بود، روانه بازار خواهد شد. بدین صورت که نوکیا با همکاری یک تولیدکننده و برند کردن سخت‌افزار آن گوشی را عرضه می‌کند. این استراتژی بسیار شبیه به Polaroidمی‌باشد و نوکیا مدتی پیش اعلام کرد که قصد ثبت برندش را دارد.

بدین ترتیب تولیدکنندگان ثالث می‌توانند محصولات و دستگاه‌هایی که عنوان نوکیا را دارند، تولید نمایند. نوکیا تکنولوژیز، یک تیم تحقیق و توسعه در حال حاضر مشغول فعالیت بر روی طرح‌های نوکیا در زمینه گوشی‌های موبایل است. همین تیم باعث شد تا تبلت Nokia N1 طراحی و تولید شود. به‌نظر می‌رسد نوکیا در حال آماده‌سازی برای ورود به بازار باشد، اما جزئیاتی در زمینه چگونگی رقابت با بزرگانی چون سامسونگ، فیبسوک و غیره از سوی این شرکت منتشر نشده است.

شایعات می‌گویند نوکیا به محض خرید شرکت تجهیزات مخابراتی Alcatel-Lucent به ارزش 16.6 میلیارد دلار، بر روی گوشی‌های موبایل تمرکز می‌کند. این معامله باعث تقویت قدرت نوکیا در زمینه تجهیزات ارتباطی و در نتیجه رقابت بهتر با شرکت اریکسون می‌شود. نوکیا همچنین در حال تصمیم‌ گیری برای فروش سرویس نقشه Here نیز است.

 


10 تا از بهترین محصولات مایکروسافت که در تکنولوژی تغییر ایجاد کر

10 تا از بهترین محصولات مایکروسافت که در تکنولوژی تغییر ایجاد کردند

مایکروسافت شرکت وسیعی است که توسط بیل گتس تاسیس شده است و تا کنون خدمات و محصولات بسیاری را در زمینه تکنولوژی و کامپیوتر ارائه داده است که از هر نظری مورد استقبال قرار گرفته اند. امروز در گویا آی تی می خواهیم نگاهی کوتاه به 10 تا از بهترین محصولات این شرکت داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

1?ویندوز ایکس پی

Win_XP_Home_Pro_v_2002_OLD_original_coverbox

ویندوز ایکس پی یکی از محبوب ترین سیستم عامل های جهان است پس از خاتمه دادن ویندوز اییکس پی هنوز هم توسط برخی کاربران استفاده می شود. ویندوز ایکس پی تحقق بخشیدن رویا بود چراکه کاربران را از محیطی یکنواخت و کلاسیک به محیط زیبا، گرافیکی و مدرن آورد.

2? آفیس

1428570513VpOsvZzB_big

آفیس یکی از ساده ترین و مفید ترین ابزار توسعه یافته مایکروسافت است که در طول سال تکامل یافته و به یکی از بهترین مجموعه ها در بازار امروز بتبدیل شده است. سال گذشته مایکروسافت آفیس را برای آی پاد منتشر کرد و اکنون ورد، اکسل و پاور پوینت آن به عنوان بهترین برنامه استفاده می شود. این ابزار در طی یک سال بیش از 12 میلیون بار دانلود شده است.

3? مایکروسافت داس

1428570563CYHcq4EU_big

DOS مخفف «Disk Operating System» بوده و سیستم عامل کامپیوترهای سازگار با آی بی ام است که محبوب ترین نسخه آن یعنی MS-DOS در سال 1980 منتشر شد. پس از آن رایانه ها مبتنی بر سیستم عامل داس ساخته شدند.

4? ایکس باکس

1428570579ZxKhO5mi_big

مایکروسافت به عنوان یکی از مشهور ترین و بهترین شرکت های نرم افزاری شناخته می شود اما می توان گفت که یکی از اصلی ترین حرکت های آن که بر محبوبیت این شرکت افزوده است ساخت و راه اندازی ایکس باکس است. ایکس باکس یک کنسول بازی بوده که برای گیمر ها عرضه شد اکنون آخرین مدل این دستگاه ایکس باکس وان است و به عنوان نسل هشتم کنسول های بازی در ماه می 2013 معرفی شد.

5? MSN messenger

msn-messenger-7-0-voor-windows-xp-09-700x472
مسنجر MSN به عنوان محبوب ترین مسنجر فوری جهان شناخته شد که برای اولین بار در سال 2005 عرضه شد. اما مایکروسافت با ارئه اسکایپ آن را منسوخ اعلام کرد و دیگر همه به اسکایپ روی آوردند.

6? هاتمیل – Hotmail

1428570633dDsOPhvx_big

سرویس هاتمیل در سال 1997 راه اندازی شد و مایکروسافت آن را حدود 400 مییلیون دلار خریداری کرد. راه اندازی آن با نام ام اس ان هاتمیل آغاز شد که دومین سرویس ایمیل رایگان پس از یاهو محسوب می شود. هاتمیل در سال 2011 نیز حدود 360 میلیون کاربر فعال داشت و در اکتبر همان سال آخرین نسخه آن عرضه شد و پس از آن مایکروسافت سرویس Outlook را برای جایگزینی آن طراحی کرد.

7? Outlook

1428570655sLg5bdFt_bigاین سرویس به عنوان مدیریت اطلاعات ایمیل راه اندازی شد که همراه با مجموعه آفیس منتشر شد که البته شامل یک سرویس رایگان ایمیل هم می شود.

8? ویندوز 10

1428570687ah7JpF7v_big

ویندوز 10 آخرین نسخه از سیستم عامل ویندوز است که پس از ویندوز 8?1 معرفی شد. ویندوز 10 برای اولین بار در یک رویداد در تاریخ 8 مهر 1393 پرده برداری شد. این ویندوز ارتقا از 7 و 8 را ممکن می سازد. سیستم عامل ویندوز 10 برای رایانه های شخصی، موبایل تبلت به کار می رود که قابلیت یکپارچه سازی را نیز دارد. اکنون نسخه پیش نمایش این سیستم عامل به صورت رایگان در دسترس عموم قرار دارد و نسخه اصلی آن به زودی در بازار دیده خواهدشد.

9? کورتانا

1428570771aeGW1uvw_big

کورتانا نام دستیار شخصی هوشمند در ویندوز فون 8?1، مایکروسافت و ویندوز 10 است. نام این اپلیکیشن برگرفته شده از شخصیت کورتانا می باشد که این شخصیت دارای هوش مصنوعی در مجموعه هیلو است.عملکرد این اپلیکیشن همانند سیری در سیستم عامل iOS اپل است. این دستیار صوتی می تواند صدای کاربر را تشخیص دهد و همچنین کارهای روزمره را به آن یادآوری کند. البته کورتانا ویژگی های فراتری را به ارمغان می آورد.

10? DirectX

1428570796wwsd0E0l_big

DirectX مجموعه ای از فن آوری های چند رسانه ای است که برای بازی های رایانه ای در ویندوز منتشر شد و از زمان توسعه دهنده گان ویندوز 95 نیز وجود دارد.